یک هفته قبل امتحان درس بخوانیم – اگر شما هم از آن دسته دانشجوها یا دانش آموزانی هستید که درست یک هفته مانده به امتحان نمی دانند چه کارهایی باید انجام بدهند تا هم استرس خودشان را کاهش دهند و هم به بهترین شکل آماده بشوند، پس از صفحه درستی بازدید می کنید.

خوشبختانه یک هفته زمان مناسبی است تا هم خودتان را کاملا آماده کنید و هم با مطالعه روزانه مختصری، استرستان را کاهش دهید. برای حفظ آمادگی خودتان باید کارهای زیر را انجام دهید:

1- زمان و مکان مناسبی را برای خودتان معین کنید

برای هر روز یک تا دوساعت زمان برای مطالعه اختصاص دهید. نیازی نیست بصورت یکجا دو ساعت مطالعه کنید، اگر از نظر زمانی در مضیقه هستید می توانید به چند بخش تقسیم کنید و در طول روز مطالعه کنید.

در انتخاب مکان مطالعه دقت کنید زیرا مکان های پر سروصدا و شلوغ مانند کتابخانه ها، می تواند تمرکز شما را نسبت به امتحان برهم بزند.

2- تمامی منابع مطالعاتی خود را در دسترس بگذارید

شما نباید هیچ زمانی و منبع مطالعاتی خودتان را فراموش کنید و حتما یک هفته مانده به امتحان تمامی منابع مطالعاتی خودتان اعم از جزوه، کتاب و نت برداری ها را در دسترس و جلوی چشم خود قرار دهید تا به راحتی بتوانید مرور کنید.

اگر عادت دارید در یک مکان مشخص مطالعه کنید، مثل اتاق خواب، حتما منابع مطالعاتی خودتان را در آن فضای بخصوص قرار دهید.

3- حذف موارد مزاحم از محیط اطراف

اگر تصمیم گرفتید در مکان مشخصی مطالعه کنید سعی کنید مواردی که می تواند باعث برهم خوردن حواستان شود را حذف کنید.

بعنوان مثال تلفن همراه یا آینه، مواردی از این دست می توانند به راحتی تمرکز شما را برهم بزنند.

اگر عادت به استفاده از تلفن همراه در طول روز دارید سعی کنید آن را بیرون از محل مطالعه و در حالت بی صدا قرار دهید.

حذف موارد مزاحم از محیط اطراف

4- مرور نت های درسی

اگر در طول مطالعه و امتحانات آزمایشی اشکالات و ضعف های خود را یادداشت کرده اید، حتما در طول یک هفته آخر مرور کنید زیرا این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد!

حتما به یاد داشته باشید مطالب را با صدای نسبتا بلندتری مرور کنید زیرا این روش باعث حفظ بهتر مطالب می شود.

5- آزمایش و بررسی معلومات خود

سعی کنید در طول این یک هفته معلومات درسی خود را با امتحانات آزمایشی سبک بسنجید. این کار باعث می شود مطالب به خوبی در ذهنتان طبقه بندی شوند. از امتحانات آزمایشی سخت شدیدا بپرهیزید زیرا این کار فقط باعث نابودی اعتماد بنفس و تمرکز شما خواهد شد.

6- مطالعه را لذت بخش کنید

با دیدی مثبت و پر انرژی به مطالعه بپردازید و از افکار منفی مانند: من قبول نخواهم شد یا نمی توانم جواب فامیل را بدهم، به شدت بپرهیزید. هر روز قبل از شروع مطالعه چند دقیقه حرکات ورزشی سبک انجام دهید.

درحین استراحت بین مطالعه می توانید از خوردنی های سالم مانند میوه استفاده کنید یا به صورت محدود به موسیقی که موردعلاقه تان است گوش دهید.


در این مطلب سعی شد چند روش ساده و کاربردی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز ارائه شد تا کمکی برای حفظ آرامش و افزایش راندمان آن ها باشد.

دسته بندی شده در: